Objavljujemo Analizu zastupljenosti lokalnih poljoprivrednih proizvoda i tradicionalnih jela koju su izradili profesori Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu Sveučilišta u Rijeci u sklopu projekta suradnje LAG-ova pod naziom ”KuHaČa” – Kulinarska harmonija čarobnih okusa Primorsko-goranske županije.
Rezultati istraživanja za područje Lokalne akcijske grupe Terra liburna ukazali su na zanimljive trendove. Više od polovice ugostiteljskih objekta inicijalno uključenih u istraživanje nabavlja sljedećih osam lokalnih poljoprivrednih proizvoda (LPP-a): ribu, kvarnerski škamp, rakove/školjke/lignje/hobotnice, lovranske marune, trešnje, smokve, šparoge i začinsko bilje, dok su najmanje zastupljeni LPP-i: perad, orašasti plodovi, puževi, puhovi i kopriva. Većina ugostiteljskih objekata izjavila je da imaju sve odabrane LPP-i (osim smokava) zastupljeno u udjelu 80 % i više ukupne godišnje nabave, stoga je uočeno da na području Liburnije postoji veći broj proizvođača LPP-a koji opskrbljuju ugostiteljske objekte. Ugostiteljski objekti koji su uključeni u istraživanje nabavljaju većinom od jednog proizvođača: puževe, začinsko bilje, perad i jaja, divljač, med, suhomesnate proizvode te vina/pjenušce; od dvaju proizvođača: sir i voće, a od triju i više proizvođača: ribu i plodove mora, meso i povrće. Nadalje, ugostitelji su se složili da za gotovo sve LPP-e smatraju da su količine koje nabavljaju konstante ili da raste potražnja posljednjih pet godina. Proizvođači većinom sve LPP-e dostavljaju sami ugostiteljima (škampe, rakove/školjke/ lignje/hobotnice, ribu, divlje šparoge, smokve, začinsko bilje te trešnje i marune), a ugostiteljski objekti u manjem udjelu nabavljaju LPP-e na tržnicama i odlaskom kod proizvođača. U pogledu najzastupljenijih tradicionalna jela u svim ugostiteljskim objektima uključenim u istraživanje su jela na bazi šparoga, zatim jela na bazi škampa, buzara, miješana fritura od sitne ribe te slastice s marunima, dok su najmanje zastupljena tradicionalna jela ona koja su na bazi puževa, carski presnac i jela na bazi koprive. Niti jedan ispitivani ugostiteljski objekt nema u ponudi gulaš od puhi i landice (supice ili pohani kruh). U pripremi tradicionalnih jela podjednako se koriste tradicionalne tehnike pripreme hrane te kombinacija tradicionalnih i suvremenih tehnika. Ono što je zabrinjavajuće i gdje se svakako vidi najveći potencijal jest činjenica da je najveći broj ugostitelja utvrdio da nema posebno istaknute lokalne rakije, likere, vina i pjenušce u svojoj ponudi. Ugostitelji se najviše slažu s tvrdnjama koje se ističu doprinos LPP-a gospodarskom razvoju područja, povećavanje konkurentnosti destinacije promoviranjem LPP-a, postizanje razlikovanja objekta u odnosu na konkurenciju korištenjem LPP-a te na doprinos LPP-a promociji ugostiteljskog objekta. Kao glavne prepreke za kupovinu LPP-a izdvojene su nedostatne količine, ograničen izbor, dostupnost samo u sezoni dozrijevanja te visoka cijena proizvoda.
Drugi dio istraživanja proveden je u dvije hotelske kompanije koje upravljaju s ukupno 19 hotelskih objekata na području LAG-a „Terra liburna“, a koje nude usluge hrane i pića. Rezultati istraživanja su ovdje ukazali na problem nezastupljenosti niza lokalnih poljoprivrednih proizvoda u hotelskoj ponudi. Konkretno, hotelske kompanije ne nabavljaju: janjetinu, ostalo meso, perad, jaja, divljač, orašaste plodove, češnjak, paski, grahorice i začinsko bilje. Međutim, lokalni poljoprivredni proizvodi koji su zastupljeni u hotelskoj ponudi uključuju ribu, kvarnerske škampe, ostale plodove mora, vina i pjenušce, suhomesnate proizvode, sir, lovranske marune, trešnje, smokve, kupus, broskvu, divlje šparoge, gljive, med i koprivu. Udio lokalnih proizvoda u ukupnoj godišnjoj nabavi pojedinih proizvoda za potrebe hotelskih objekata je značajno manji od 20 %. To se odnosi na ribu, rakove/školjke/lignje/hobotnice, suhomesnate proizvode, sir, trešnje, smokve, gljive, med, koprivu i vina/pjenušce. S druge strane, udio lokalnih proizvoda kao što su kvarnerski škampi, lovranski maruni, divlje šparoge u ukupnoj godišnjoj nabavi prelazi udio od 80 % nabave te skupine proizvoda, a što ukazuje na njihovu visoku zastupljenost. Učestalost nabave također varira ovisno o vrsti proizvoda. Riba, kvarnerski škampi, ostali plodovi mora te vina/pjenušci nabavljaju se više puta tjedno. Suhomesnati proizvodi i sir se nabavljaju na mjesečnoj bazi, dok se lovranski maruni, trešnje, smokve, kupus, broskva, divlje šparoge, gljive, med i kopriva kupuju nekoliko puta godišnje, ovisno o sezonskoj dostupnosti. Analiza ukazuje na izniman potencijal za unapređenje korištenja LPP-a u hotelskoj industriji na području LAG-a „Terra liburna“. Dakle, osim nekoliko lokalnih LPP-a, koji su visoko zastupljeni, postoji značajan prostor za povećanje udjela drugih lokalnih proizvoda u hotelskoj ponudi, što bi moglo doprinijeti jačanju lokalnog gospodarstva i promociji gastronomske baštine ovog područja.
Projekt ,,KuHaČa“ – Kulinarska harmonija čarobnih okusa Primorsko-goranske županije je projekt suradnje pokrenut s ciljem poticanja razvoja ruralnih područja i povećanja konkurentnosti lokalnih proizvođača kroz podizanje svijesti o vrijednostima lokalne proizvodnje i gastronomske baštine i promociju kratkih lanaca opskrbe. Provedbom projekta se stoga promovira lokalna proizvodnja te bogata gastronomska baština na području LAG-a Kvarnerski otoci, LAG-a Gorski kotar, LAG-a Terra liburna i LAG-a Vinodol. Poticanje i podrška uspostavi kratkih lanaca opskrbe između lokalnih proizvođača i ugostiteljskih objekata/hotelskih kuća jedan je od ključnih ciljeva projekta kako bi se ostvarila razmjena iskustva i primjera najboljih praksi te kako bi proizvođači privukli nove kupce na lokalnom prodajnom tržištu i očuvali tradicionalne metode proizvodnje.
Projekt je financiran iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj u sklopu Natječaja za provedbu Podmjere 19.3. ,,Priprema i provedba aktivnosti suradnje LAG-a“ – provedba tipa operacije 19.3.2. ,,Provedba aktivnosti projekta suradnje“ u vrijednosti od 96.141,63 EUR.