Na poziv Riječke razvojne agencije PORIN iz Rijeke, partnera u projektu “hintlab”, predstavnica LAG-a “Terra liburna” sudjelovala je na studijskom putovanju u turističku subregiju pokrajine Štajerske, Steierische Vulkanland s ciljem upoznavanja primjera dobre prakse u umrežavanju relevantnih dionika ruralnog razvoja u svrhu kreiranja prepoznatljivih itinerera i turističke subregije u području južne Štajerske koja nije bila turistički prepoznata destinacija. Iza kreiranja ove turističke regije i uspješne suradnje stoji regiji istoimeni LAG Steirisches Vulkanland, koji radi na promociji svoga područja od 1995. godine, tj. od pristupanja Austrije Europskoj uniji.

Projekt vrijednosti oko 287.000 Eura, sufinanciran je s nešto više od 240.000 Eura iz programa IPA., a partneri su Univerza na Primorskem, Fakulteta za turistične študije TURISTICA, Zavod Novi turizem i UIP Univerzitetni razvojni center in inkubator Primorske d.o.o. iz Slovenije, te Riječka razvojna agencija PORIN i Faklutet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu iz Hrvatske. Projekt ima za opći cilj poticanje poduzetništva u turizmu ruralnih područja i poticanje prekogranične suradnje, formiranje novih i jačanje rasta postojećih poduzeća i stvaranje usluga podrške za poboljšanje prekogranične poslovne suradnje i zajedničkog marketinga. Projekt završava u svibnju, nakon gotovo 1 i pol godine provedbe, te su u završnoj fazi organizirane korisne radionice (poziv i raspored radionica u nastavku).

Ukupno je na studijskom putovanju u regiju Vulkanland sudjelovalo 30-ak osoba iz Slovenije i Hrvatske, pretežito predstavnika gospodarskog sektora (proizvođači prehrambenih proizvoda, pružatelji smještajnih usluga u planinarskim kućama, kampovima i hotelima, predstavnici marketinških i turističkih agencija i dr.)

VULCANO – manufaktura suhomesnatih proizvoda uz marketing mix koji osvaja posjetitelje

Prva postaja na dvodnevnom studijskom putovanju bila je tvrtka VULCANO koja s ponosom predstavlja uzgoj svinja u parcijalno otvorenom uzgoju, gdje četveronožni stanovnici ove farme cijeloga dana slušaju klasičnu glazbu i imaju ugrađene automatske tuševe i četke, a tvrtka godišnje proizvodi oko 2000 komada pršuta i mnogo drugih proizvoda. Ono što odmah zauzdava pozornost posjetitelja je izvrsna marketinška animirana prezentacija i u detalje isplaniran posjet tvrtki: prvo nas domaćini ugošćavaju u maloj sali gdje nam prezentiraju povijest i rad tvrtke, potom izlazak prema poluotvorenoj štali i predstavljanje pasmina u uzgoju, razgledavanje otvorene štale, pa odlazak na predzadnju postaju vođene ture – podzemna multimedijalna sala gdje prezentacija naprosto očarava, pogoduje nekontroliranom rastu zazubica i priprema svih na degustaciju na kraju ture. Pristup ove tvrtke generirao je nagrađivane proizvode, poglavito pršut, ali i niz drugih proizvoda koje prati inovativan marketing mix. Degustacija se odvija u prostoru gdje je moguća i kupnja proizvoda svih lokalnih proizvođača koji su pristupili projektu kreiranja regije Vulkanland. Doživljaj je famozan, a svi posjetioci oduševljeni. Već s prvim posjetom jasno je da inovativan pristup osigurava rast, pa i u onim područjima koja turizmu nikada nisu bila posvećena.

VULKANLAND – turistička subregija na inicijativu LAG-a Steirisches Vulkanland

Posjetioci su stigli u posjet tamošnjem LAG-u Steirisches Vulkanland, čiji je voditelj mag. Micheal Fend, izvrstan govornik hrvatskog jezika, te je prezentacija njihove inicjative bila našem LAG-u od najveće koristi tijekom ovog putovanja, a održala se u pokrajinskom sjedištu Feldbach. Umrežavanjem čak 79 općina s ukupno nešto više od 100.000 stanovnika još od 1995. godine rezultiralo je danas općeprihvaćenim projektom kojeg svojim smatraju svi stanovnici regije, proizvođači se predstavljaju kao žitelji regije Vulkanland, a posjetioci prepoznaju njihove oznake kvalitete i porijekla. Na području gdje je do prije 2 milijuna godina bilo više aktivnih vulkana, danas postoji mnogo termalnih kupališta i liječilišta, tematiziranih na način da privlače različite vrste gostiju s obzirom na njihov razlog dolaska u regiju, a svi vrhovi nekadašnjih vulkana obuhaćeni su objedinjenom mrežom biciklističkih i pješačkih staza s uključenim turističkim sadržajima.

U posljednjih nekoliko godina LAG dodjeljuje svojim tvrtkama certifikate za inovacije, te se mogu pohvaliti iznimno visokim brojem novih patenata, a čak su osigurali da se otkupom žita u regiji kreira prepoznatljiva lokalna robna marka brašna koju ugostitelji i mali kupci rado kupuju. Opći ciljevi LAG-a usmjereni su na upravljanje turističkom regijom i kulinarskom destinacijom, umrežavanju dionika za postizanje prepoznatljive regije koja njeguje zanatstvo i rukotovrine i postizanju stopostotne energetske neovisnosti do 2025. godine. Domaćina su svi prisutni preplavili pitanjima, te je svih najviše oduševila upornost i dugoročna usmjerenost na ciljeve. Svim prisutnima je bilo razvidno nakon ovog susreta da za dobro funkcioniranje LAG-a je temeljno dobro umrežavanje i dugoročno motiviranje za što je potrebno iznimno mnogo vremena i truda, a našem su LAG-u njihovi primjeri dobre prakse izvrsna smjernica za daljni rad i potvrda da uz dosadašnji naporan rad i animiranje svih sektora, rezultati u konačnici neće izostati.

VINARIJA THALLER – holistički pristup obiteljskom megabiznisu

Prvi dan studijskog putovanja završili smo posjetom vinariji Thaller. U fascinantnom objektu obitelji Thaller u vođeni obilazak odveo nas je vlasnik i njegova kujica Daisy. Objekt raspolaže s 27 sala za događanja, na naše iznenađenje bez mogućnosti smještaja. U objektu je izgrađena čak i kapelica za vjenčanja, a tamo se nalazi i proizvodni dio vinarije koji je izgrađen u dva nivoa, te smo se teretnim lifotm spustili u podrume sa živim izvorom vode za održavanje temperature. Obitelj Thaller ima 68 hektara vinograda u kojima njeguje i brojne autohotne sorte, a kupažom proizvodi i neka originalna vina, nerijetko barikirana, te je ukupni godišnji kapacitet oko 150.000 litara vina. Investicija u cijeli posao u posljednjih deset godina popela se do vrtoglavih 8 milijuna Eura, a sale za evente su popunjene po 6 mjeseci unaprijed.

Obilazak završava degustacijom koju vodi vlasnikova kćer, jedna od šestero djece koja nastavlja posao, a degustirali smo ukupno 5 vrsta različitih vina. Kako bi degustacija prošla bez glavobolje, osladili smo se i ekološkim kruhovima našeg suputnika, g. Ranka Lipovšćaka, vlasnika ekološke pekare “Demetra” iz Klane. Nakon degustacije smo se svi predstavili i u punom smislu riječi otvorili mnoga zanimljiva pitanja od zajedničkog interesa i pronašli niz prilika za međusobnu prekoraničnu suradnju.

Gölles – aromatični octevi i žestoka pića

Po odlasku iz smještaja u sportskom centru Jufa u Feldbachu, drugog dana slijedio je bogati program u okolici dvorca Riegersburg u vlasništvu obitelji Lichtenstein, a do kojeg se dolazi žičarom. Svima je u konačnici bio jasan utjecaj projekta Vulkanland.

DSC09036

Uslijedio je posjet manufakturi Gölles koja se bavi proizvodnjom aromatičnih voćnih i vinskih octeva i žestokih pića od voća iz vlastitog uzgoja i otkupa od lokalnih proizođača. Fascinantna obiteljska tvornica proizvodi 16 vrsta aromatičnih octeva (vinski, jabuka, dunja, višnja, maline…), među kojima i tri različita aceta balasmica od jabuka različitih starosti (godinu dana, 8 godina i 20 godina) od kojih najstariji cijene 70 Eura za decilitar. U podrumu se čuva preko 1200 hrastovih bačvi octeva. Degustacija je doslovno odrađena “na kapaljku” i izazivala je začuđujuće reakcije. Potom obilazak nastavljamo u destileriji gdje se proizvodi osam različitih žestokih pića (rakija od šljive stara 8 godina, likeri i rakije od dunja, marelica, bitter…) i podrumu gdje je za grupu priređena degustacija. Od koštica odkoštenog voća tvrtka proizvodi 60% potrebne energije za grijanje.

Po ulasku u trgovinu na kraju obilaska shvaćamo da svaki od proizvođača u svojim trgovinama nudi proizvode umreženih proizvođača, i to naravno, po jednakim cijenama, te tu postaje najrazvidnija suradnja nastala iz umrežavanja kojem je kumovao LAG. Svaki od njih ima promotivni panel s materijalima ostalih pružaoca usluga i proizvođača na području što nam svim daje jasne smjernice kakav marketing treba poduzeti da bi se postigao uspjeh za cijelu zajednicu koja kroz povećanu vidljivost onda postaje konkurentna.

Fromagerie Riegersburg – inovativni majstori sirari

S druge strane dvorca u Riegersburg krije se mini sirana Fromagerie Riegersburg koja prehranjuje dvije obitelji i u koju kupci neprestano pristižu. Domaćini su nam pokazali cijeli proces proizvodnje svojih ponekad i ekstravagantnih sireva od kravljeg i kozjeg mlijeka: suha kozja i kravlja gauda u 5 stadiju zrenja, mladi kozji sirevi s cvijećem, roquefort s čokoladom… Nizom pitanja obasuli smo domaćine, a po obilasku krenuli na degustaciju 10 vrsta sireva poredanih naravno po stupnju zrenja, uz nezaobilaznu čašu vina.

Zotter – eklektični vizionar svijeta čokoladarstva

Nitko od nas nije bio pripremljen na ono što će uslijediti za posjeta čokoladarnici Zotter. Malo je reći ekstravagantno i inovativno, domaćin g. Zotter, kreirao je kraljevstvo čokolade u Štajerskoj. Sat i pol obilaska tvornice koja proizvodi 365 vrsta čokolade nezaboravno je iskustvo, a endorfin je potvrđeno najbolji zamislivi poticaj. Nakon bankrota 1995. godine, Zotter se s obitelji seli iz Graza na malo obiteljsko imanje gdje započinje sve iz početka. Ukupna investicija je danas dosegla  vrtoglavih 18 milijuna Eura, te Choko-Shop-Theatar postoji i u Shanghaiu, a na ovom imanju od preko 60 hektara postoji i “Edible Zoo” – ekološka proizvodnja stoke, ali i povrća, za nezaboravno iskustvo blagovanja i pripremu ekoloških obroka za svojih 80 djelatnika svaki dan. Kakaovac Zotter nabavlja u Indiji kod proizvođača unutar Fair Trade sporazuma putem kojega se financiraju nasadi, oprema i potrebe tamošnjih zajednica, a svi sastojci (kakaovac, palmin šećer, šećerna trska, voće, orašasti plodovi) su isključivo iz bio uzgoja. Na imanju se iz solarne energije zadovoljava većina potreba za energijom, a osigurani su za posjetitelje i besplatni punjači za električne automobile.

Posjet započinje u Choko-Theatru gdje smo pogledali kratak film o tvrtki i nabavci sirovina, te potom krenuli u samostalni obilazak tvrtke, gdje se moglo probati sve: od na suncu sušenog zrna različitih vrsta kakaovca, preko kakaove mase, do nevjerovatnih poslastica, tekućih čokolada u fontanama, hladnih i toplih napitaka, nugata, čokoladnih pločica… popis je beskrajan, a i pasionirani “čokoladoljupci” su posustajali pred maštovitim, gotovo nezamislivim obiljem praćenim jedinstvenim, pomalo pop-art, umjetničkim izričajem. Kupnja je naravno bila iznimno impulzivna, a kad endorfin lagano napusti krvotok nakon par sati, može se samo zaključiti da je ostvarivanje jače prodaje moguće kroz emotivno angažiranje kupca i kreiranje doživljajne autentičnosti, što važi za sve posjećene proizvođače, a upravo nama takav proaktivni pristup kritično nedostaje.

Gospodin Zotter je neprikosnoveni majstor pretjerivanja. Slike govore tisuće riječi… čokolada govori milijun riječi 🙂

PARTNERSKI RAD NA KREIRANJU ITINERERA – umrežavanjem obiteljskih tvrtki do uspjeha zajednice

Povratak je bio pravo vrijeme za grupni brainstorming i razmjenu mišljenja u autobusu, a načete su i značajne mogućnosti suradnji između Slovenije i Hrvatske. Primjerom nam je pokazano da suradnja među proizvođačima i obostrani marketing donosi uspjeh, vidjeli smo da je svaki od proizvođača predvidio bavljenje turizmom uz svoju proizvođačku djelatnost, te svaki ima osiguran parking za autobuse i predviđenu mogućnost razgledavanja pogona. Podrška je, zaključujemo iz razgovora s g. Fendom iz LAG-a, temeljna u kreiranju ponude svakoga kraja, a inzistiranje na visokoj razini dijaloga i animiranje na partnerski rad su najviša vrijednost koju LAG donosi u svom radu. LAG Steirisches Vulkanland postigao je kroz 20 godina da siromašan ruralni prostor postane objedinjen kroz tematiziranje ponude, a konkurentnost ojačana kroz ciljanu poljoprivrednu proizvodnju (uzgoj voća, proizvodnja bučinog ulja, uzgoj stoke) i dodavanje vrijednosti proizvodim, te je sve rezultiralo većom samoodrživošću i nezavisnošću od regionalnog centra, grada Graza.

Kada su se slegli dojmovi zaključak je sljedeći:

  • suradnja i umrežavanje nosioca ruralnog razvoja je ključ uspjeha
  • sudjelovanje zajednice je temeljni pokretački faktor
  • tržište postoji za sve vrste proizvoda
  • inovativni, pa i ekstravagantni marketing mix je temelj razvoja
  • kvaliteta je najviši cilj svakog proizvođača
  • razvoj i konkurentnost je moguć svugdje
  • ruralna područja su neotkriveni potencijal za razvoj turizma
  • za svaki podvig potrebno je vrijeme i predanost

Svi smo ponijeli dojmove koji nam mogu pomoći u sukreiranju ponude na našim područjima koristeći iskušanje modele, a naše postojeće ideje se bar na tren čine mnogo mnogo bližima. Ono što je sigurno, svi ćemo s mnogo više elana krenuti u realizaciju naših projekata i daljnje neumorno animiranje u smjeru koordiniranog  ruralnog razvoja uz holistički pristup, držeći uvijek na pameti da je stanovništvo temeljni faktor razvoja, a edukacija i organizirana potpora velika garancija uspjeha.

Lokalna akcijska grupa „Terra liburna“ obveznik je primjene navedene regulative te je dužna nadzirati prikupljanje, obradu, korištenje i zaštitu osobnih podataka svih fizičkih osoba čije podatke uzima i koristi.